“„I koji dolazi k meni neću ga isterati napolje… (ne postoji uslov za dolazak Bogu)! Od tada mnogi od učenika Njegovih odoše natrag, i više ne iđahu s Njim. A Isus reče dvanaestorici: Da nećete i vi otići?“ Jevanđelje po Jovanu 6,37.66.67 – Karadžić.
“„Ali Samuilu ne bi po volji što rekoše: Daj nam cara da nam sudi. I Samuilo se pomoli Gospodu. A Gospod reče Samuilu: Poslušaj glas narodni u svemu što ti govore; jer ne odbaciše tebe nego mene odbaciše da ne carujem nad njima. Kako činiše od onog dana kad ih izvedoh iz Misira (Egipta) do danas, i ostaviše me i služiše drugim bogovima, po svim tim delima čine i tebi.“ 1. knjiga Samuilova 8,6-8 – Daničić.
“I pored toga što su Ga prvi odbacili, što pokazuju svojim delima, a što je pomenuto u prethodno navedenom stihu, Bog ih bezuslovno voli i prihvata i opet poziva na pokajanje: „Ali kad videste Nasa, cara amonskog, gde dođe na vas, rekoste mi: Ne, nego car neka caruje nad nama, premda Gospod Bog vaš beše Car vaš. …Nije li danas žetva pšenična? Ja ću prizvati Gospoda, i spustiće gromove i dažd (kišu), da razumete i vidite koliko je zlo što učiniste pred Gospodom iskavši sebi cara (i odbacivši Njega kao cara). …Tad reče Samuilo narodu: Ne bojte se, vi ste učinili sve ovo zlo; ali ne odstupajte od Gospoda, nego služite Gospodu svim srcem svojim. Ne odstupajte; jer biste pošli za ništavim stvarima, koje ne pomažu, niti izbavljaju, jer su ništave.“ 1. knjiga Samuilova 12,12.17.20.21.
“U 20. i 21. stihu je poziv da ne odstupe od Boga već ostanu sa Njim i pored tako velikog zla koje su učinili. Ako Bog nekog prvi ostavlja zašto bi Samuilo, verni čovek Božiji, upućivao ovakav poziv narodu?
“Zašto bi Bog lično izjavio: „Jer On reče: Neću te ostaviti, niti ću od tebe odstupiti!“ Jevrejima poslanica 13,5? U prevodu istog stiha od Emilijana Čarnića se kaže: „jer je on sam rekao: ’Nikad te neću napustiti niti ću te ostaviti’“, a u Savremenom srpskom prevodu: „Jer, Bog je rekao: ’Nikada te neću napustiti, nikada te neću ostaviti’“. „Ali Sion reče: Ostavi me Gospod, i zaboravi me Gospod. Može li žena zaboraviti porod svoj da se ne smiluje na čedo utrobe svoje? A da bi ga i zaboravila, ja neću zaboraviti tebe. Gle, na dlanovima sam te izrezao; zidovi su tvoji jednako preda mnom.“ Knjiga proroka Isaije 49,14-16.
“Zašto bi Hristos rekao: „Budite u meni (ostanite u meni – svi ostali srpski i hrvatski prevodi) i ja ću u vama… Ko u meni ne ostane izbaciće se napolje kao loza…. (što govori da ljudi prvi odlaze kao u Jevanđelju po Jovanu 6,66, a to se vidi i iz sledećih reči i poziva) Ako ostanete u meni… Budite (ostanite) u ljubavi mojoj“ Jevanđelje po Jovanu 15,4-9. Očigledno je da ti pozivi da se ostane, pored svih već navedenih stihova i onih koji će biti navedeni, znače da Bog nikog prvi ne odbacuje već ljudi sami prvi odlaze i to svojim sopstvenim izborom.
“Bog nikog prvi ne izbacuje. Videti i Jevanđelje po Jovanu 8,31.32: „Stoga reče Isus Judejima koji su mu poverovali: ako vi ostanete u mojoj nauci, onda ste zaista moji učenici, i saznaćete istinu, i istina će vas osloboditi“. A posle cele rasprave njihova reakcija je gora nego u Jovan 6,66 – hteli su da ga kamenuju – 59. stih: „Tada podigoše kamenje da bace na njega; ali se Isus sakri i iziđe iz hrama.“ 1. Jovanova poslanica 4,16: „I mi smo upoznali i verovali u ljubav koju Bog ima prema nama. Bog je ljubav i ko ostaje (prebiva – Sinod SPC, stoji – Karadžić) u ljubavi u Bogu ostaje, i Bog ostaje u njemu.“ – Čarnićev i hrvatski prevodi koriste reč „ostati“ – a značenje grčke reči pod oznakom G3306 „μένω – menō – men’-o“ je prvenstveno ostati, druga značenja su prebivati, nastaviti, izdržati, biti prisutan… (A primary verb; to stay (in a given place, state, relation or expectancy): – abide, continue, dwell, endure, be present, remain, stand, tarry (for), X thine own).
“Zatim Dela apostola 11,23: „On dođe i vide blagodat Božiju, obradova se i opominjaše sve da odlučnim srcem ostanu u Gospodu“; Dela 13,43: „… Ovi su im govorili i nagovarali ih da ostanu u blagodati Božijoj.“
“Knjiga proroka Jeremije 3,1.7.12-14.22: „Govore: Ako ko pusti ženu svoju, i ona otišavši od njega uda se za drugog, hoće li se onaj vratiti k njoj? Ne bi li se sasvim oskvrnila (oskrnavila) ona zemlja? A ti si se kurvala s mnogim milosnicima (ljubavnicima); ali opet vrati se k meni, veli Gospod. I, pošto učini sve to, rekoh: Vrati se k meni… Idi i viči ove reči k severu, i reci: Vrati se, odmetnice Izrailju, veli Gospod, i neću pustiti da padne gnev moj na vas, jer sam milostiv, veli Gospod, neću se gneviti do veka. Samo poznaj bezakonje svoje, da si se odmetnula Gospodu Bogu svom, te si tumarala k tuđima pod svako drvo zeleno, i niste slušali glas moj, veli Gospod. Obratite se (Vratite se – jevrejski original „shûb“ – Glas Crkve Valjevo; ’Vratite se natrag, sinovi odmetnici!’ veli Gospod – Šarićev i drugi hrvatski i strani prevodi), sinovi odmetnici, veli Gospod, jer sam ja muž vaš, i uzeću vas, jednog iz grada i dva iz porodice, i odvešću vas u Sion. Vratite se, sinovi odmetnici, i isceliću odmete vaše. Evo, mi idemo k Tebi, jer si Ti Gospod Bog naš.“; 4,1: „Ako ćeš se vratiti, Izrailju, veli Gospod, k meni se vrati, i ako ukloniš gadove svoje ispred mene, nećeš se skitati.“
“Iz navedenih tekstova je više nego očigledno da su oni prvi napustili i ostavili Boga, a da ih On u svojoj neizmernoj i večnoj ljubavi zove da se vrate nazad k Njemu. Međutim, ako donesu neopozivu odluku, Bog će morati prihvatiti njihov izbor i biti prinuđen da tu odluku ispoštuje – „Tada duh Božji dođe na Azariju, sina Odidovog; Te otide pred Asu i reče mu: Čujte me, Aso i sve pleme Judino i Venijaminovo; Gospod je s vama, jer ste vi s Njim; i ako Ga ustražite, naći ćete Ga; ako li Ga ostavite, i On će vas ostaviti“ 2. Knjiga Dnevnika 15,1; „Tada dođe Semaja prorok k Rovoamu i knezovima Judinim, koji se behu skupili u Jerusalim od Sisaka, i reče im: Ovako veli Gospod: Vi ostaviste mene, zato i ja ostavljam vas u ruke Sisaku. Tada se poniziše knezovi Izrailjevi i car i rekoše: Pravedan je Gospod. A kad ih vide Gospod gde se poniziše, dođe reč Gospodnja Semaji govoreći: Poniziše se, neću ih potrti, nego ću im sada dati izbavljenje, i neće se izliti jarost moja na Jerusalim preko Sisaka. Nego će mu biti sluge da (s)poznaju (vide – Stvarnost) šta je meni služiti, šta li služiti carstvima zemaljskim“ 2. Knjiga Dnevnika 12,5-8.
“Jednostavno „K svojima dođe, i svoji Ga ne primiše“ Jevanđelje po Jovanu 1,11 i „A ovo je sud: svetlost1 je došla na svet, a ljudi zavoleše mrak više nego svetlost, jer dela njihova behu zla“ Jevanđelje po Jovanu 3,19 – Čarnićev prevod. Ali dok god ne donesu tu konačnu odluku, važi: „… jer je on sam rekao: ’Nikad te neću napustiti niti ću te ostaviti’“ Jevrejima poslanica 13,5. A i njihovo konačno ostavljanje Boga ne izaziva u Njemu gnev (iako na prvi pogled 2. Knjiga Dnevnika 15,1, kao i neki drugi tekstovi mogu delovati tako) već Njegovu neiskazanu žalost opisanu u već pomenutim stihovima navedenim iz knjige proroka Jeremije (videti Jevanđelje po Marku 3,5: „I pogledavši na njih s gnevom od žalosti što su im onako srca odrvenila… “).
“Evo još nekih stihova: „Okrepio bih se u žalosti, ali je srce u meni iznemoglo…; O, da bi glava moja bila voda, a oči moje izvori suzni! Da plačem danju i noću za pobijenima kćerima naroda svog. O, da mi je u pustinji stanak putnički (prenoćište)! Da ostavim narod svoj i da odem od njih, jer su svi preljubočinci, zbor nevernički; I zapinju jezik svoj kao luk da lažu, i osiliše na zemlji, ali ne za istinu, nego idu iz zla u zlo, niti znaju za me, govori Gospod…; Ako li ovo ne poslušate, duša će moja plakati tajno radi oholosti vaše i roniti suze, suze će teći iz oka mog, jer će se zarobiti stado Gospodnje…“ Knjiga proroka Jeremije 8,18; 9,1-3; 13,17.
“Čak i da su to samo Jeremijine reči, kao što neki teolozi tvrde, prorokova žalost samo je bledi odraz žalosti koju Bog doživljava, a najbolja potvrda toga je Hristovo plakanje nad osuđenim gradom „A kad se približi, ugleda grad i zaplaka nad njim govoreći: kad bi i ti bar u ovaj dan saznao šta je za tvoj mir; ali je sad skriveno od tvojih očiju. Jer će doći dani na tebe i tvoji neprijatelji okružiće te opkopom, pa će te opkoliti i navaliće na tebe sa svih strana, i sravniće sa zemljom tebe i tvoju decu, te neće ostaviti u tebi kamen na kamenu, zato što nisi upoznao vreme kada si pohođen“ Jevanđelje po Luki 19,41-44.
“„Kako da te dam, Jefreme? Da te predam, Izrailju? Kako da učinim od tebe kao od Adame? Da te obratim da budeš kao Sevojim? Ustreptalo je srce moje u meni, uskolebala se utroba moja od žalosti. Neću izvršiti ljutog gneva svog, neću opet zatrti Jefrema; jer sam ja Bog a ne čovek, Svetac usred tebe; neću doći na grad“ Knjiga proroka Osije 11,8 (celo 11. poglavlje je o tome).
“„Reci im: Tako bio ja živ, govori Gospod Gospod, nije mi milo da umre bezbožnik, nego da se vrati bezbožnik sa svog puta i bude živ; vratite se, vratite se sa zlih puteva svojih, jer zašto da mrete, dome Izrailjev?“ Knjiga proroka Jezekilja 33,11, kao i mnoštvo drugih tekstova iz Svetog pisma.
“Uostalom, cela neizmerna Božija žrtva koja je imala vrhunac na krstu je učinjena da bi svi dobili dar opravdanja, pomirenja, oproštenja, dar spasenja kao nasledno pravo, pa se i bez navedenih stihova može samo pretpostaviti kolika je ta Božija ljubav prema palom svetu kada je plaćena neopisivom Hristovom žrtvom. Žrtvom kojom je Bog potpuno i bezrezervno dao Sebe za svet, kao i koliku žalost, tugu i bol Njemu nanosi kada Ga ljudi zauvek ostavljaju odbijajući taj najdragoceniji dar – Njega samog.
“A sledeća Hristova izjava se obično pogrešno tumači kao uslov prihvatanja, umesto kao uslov kako da se ne odbaci to bezuslovno prihvatanje (kao uslov da se ostane u njemu): „Ako zapovesti moje uzdržite (čuvate – eng. prevod KJV) ostaćete u ljubavi mojoj, kao što ja održah (sam ja sačuvao – Čarnić) zapovesti Oca svog i ostajem u ljubavi Njegovoj.“ Jevanđelje po Jovanu 15,10.
“Ovde je opisana konstatacija kako da se ostane u ljubavi Božijoj i spreči svojevoljni izlazak iz nje, a ne pogrešno shvatanje da Božija ljubav (a i prihvatanje kao njen nerazdvojni deo i posledica) prestaje ako neko ne održi, ne sačuva zapovesti, da je ona uslovna – „Ljubav nikad ne prestaje“ 1. Poslanica Korinćanima 13,8; „Ljubim te ljubavlju večnom, zato ti jednako činim milost“ Knjiga proroka Jeremije 31,3… Hristos ih jednostavno poziva da ostanu u Njegovoj ljubavi i objašnjava način kako da to ostvare, da njihov izbor ne bi bio ono što se desilo u Jevanđelju po Jovanu 6,66, nego njihov ostanak u toj ljubavi i rađanje rodova te ljubavi – Jovan 15,7.8.
“„Ko ima ljubav k meni, držaće (čuvaće – prevod Stvarnost) reč moju… Koji nema ljubavi k meni ne drži moje reči“ (Jovan14,23.24), a neostajanje tj. odlazak od Božije ljubavi je samo posledica nečijeg nedostatka ljubavi prema Bogu i činjenice da on prvi prekida odnos sa Bogom, a ne Bog sa njim.
“Ono što je bitno napomenuti jeste da se sve izjave ovog tipa koje imaju uslovan prizvuk kada se posmatraju izdvojeno iz konteksta i od ostalih izjava na ovu temu, ne odnose na grehe, grešenje, greške i padove kod osoba koje su u procesu duhovnog rasta i sazrevanja i koje svim srcem žele da upoznaju Boga, uspostave i održe najbliskiju zajednicu/odnos sa Njim, kao i da Mu istrajno dozvoljavaju da ih On čisti sve dok ih ne oslobodi od svega toga što ih odvaja od Njega (ne Njega od njih) i da sve to prevaziđu. Ovakve izjave se jednostavno odnose na uporno, istrajno i svesno biranje greha koje odvodi od Boga. Zato treba razlikovati ta dva slučaja da bi se izbegao i najmanji prizvuk uslovnosti Božije ljubavi i prihvatanja.
“(Inače ispravan način da neko ko svim srcem želi da upozna Boga, ima najbliskiji odnos sa Njim, bude oslobođen od greha i padova, da ih prevaziđe i ima duhovni rast, nije da stalno gleda na svoje slabosti, sem da ih prepozna, prizna i podseti se na svoju potpunu zavisnost od Hrista, jer verovatno nema ničeg štetnijeg za duhovni rast od gledanja u sebe i svoje neuspehe, već da se usredsredi na Hrista, Njegovu ljubav, odnos sa Njim i potpuno i stalno oslanjanje na Njegove zasluge tj. Njegovu pravednost kao našeg Zamenika i Jemca – videti 95 teza o opravdanju verom, Moris Venden, teze broj 68 i 69, knjiga je dostupna u e-obliku na internetu).
“Hristos jednostavno kaže: „Ostanite u zajednici, vezi, krajnje bliskom ličnom odnosu sa Mnom koji je otpočeo kada ste Mene i moje zameničke zasluge/pravednost prvi put prihvatili kao svoju jedinu nadu (i kad smo prestali da se i najmanje nadamo/oslanjamo na svoja dela, svoju pravednost i pokušaje da dokažemo da i nismo tako loši). Ostanite u bliskom druženju sa Mnom.“ Molim vas, nemojte upasti u zamku i misliti da je način ostajanja u trajnoj i bliskoj zajednici sa nekim Vaš trud da mu ugodite, da kupite njegovu ljubav svojim delima. Druženje, blizak odnos koji nastaje, stvara nesebična, iskrena i spontana dela, a ne obrnuto. Dela ugađanja nisu način da ostanemo u trajnoj i bliskoj zajednici sa bilo kim.
“Drugim rečima, pogrešno je usredsrediti se na ugađanje nekoj osobi iz sebičnih pobuda umesto na upoznavanje i druženje sa njom (najčešće kroz razgovor i provođenje zajedničkog vremena). To je greška koja se čini i u odnosu sa ljudima i u odnosu sa Bogom. Nesebična (nekoristoljubiva) i iskrena dela, ugađanje iz nesebičnih motiva, nesebična pažnja… prema nekoj osobi su samo posledica bliskog odnosa tj. poznanstva, druženja, provođenja vremena sa njom, a ne uzrok tome (ako izuzmemo početak poznanstva koji najčešće – ali ne i uvek – počinje na taj način, baš zato što pokušavamo da kupimo ljubav i naklonost neke osobe svojim delima, što je pogrešno sa stanovišta trajne i bliske zajednice sa njom).
“Sledeći stihovi takođe govore da ljudi prvi odbacuju Boga i svojevoljno izlaze iz Njegove bezuslovne ljubavi i prihvatanja, a ne obratno:
„A pravednik živeće od vere (će živeti verom – engleski prevod KJV); ako li odstupi neće biti po volji moje duše. A mi, braćo, nismo od onih koji odstupaju na pogibao, nego od onih koji veruju da spasu duše.“ Poslanica Jevrejima 10,38.39.
„A vi, dakle, ljubljeni, znajući unapred, čuvajte se da obmanom bezakonika ne budete odvedeni s njima, i ne otpadnete od svog oslonca.“ 2. Petrova poslanica 3,17.
„Ako samo ostanete u veri utemeljeni i postojani, i ne odvajajući se od nade jevanđelja.“ Kološanima poslanica 1,23.
„Jer Bogu tako omile svet da je i Sina svog Jedinorodnog dao, da nijedan koji Ga veruje ne pogine, nego da ima život večni.“ Jevanđelje po Jovanu 3,16.
“Imajući sve prethodno u vidu, posebno Poslanicu Rimljanima 5. poglavlje, jasno je da se ovde ne govori o uslovnoj ljubavi i prihvatanju, već o uslovu kako da se svojim izborom ostane u Božijoj bezuslovnoj ljubavi i prihvatanju.
“Isto je i u vezi stiha: „A bez vere nije moguće ugoditi Bogu; jer onaj koji hoće da dođe k Bogu, valja da veruje da ima Bog i da plaća onima koji Ga traže.“ Poslanica Jevrejima 11,6. Ovde se ne govori o uslovu prihvatanja od strane Boga, već o uslovu da to Božije prihvatanje ispuni svrhu, da bude delotvorno u životu onih koji dolaze ka Njemu.